Smartlog v3 » Store og små kommunikationsindfald fra UNGE KOMMUNIKATØRER » Standardiseret kommunikation og kaffe
Opret egen blog | Næste blog »

Store og små kommunikationsindfald fra UNGE KOMMUNIKATØRER

En del af Dansk Kommunikationsforening ............................... Her blogger UngKom. Giv din mening med på vejen.

Standardiseret kommunikation og kaffe

5. Apr 2008 21:21, ungkom

Clubsandwich og sød jazz. Visioner og missioner på samlebånd. Sammenhængen?

Åh jo, den er der. Som alle caféers bugnende menukort altid indbefatter en clubsandwich, mens højttalerne lader Norah Jones eller Katie Melua fylde lydbilledet ud, er min oplevelse, at mange virksomheders mission og vision mere eller mindre kommunikerer det samme.

Hvorfor?! Som cafégæst er jeg ved at kløjs i de samme menuer, de samme kedelige kaffer og den samme bløde jazz, hvilket jeg i høj grad også tror, virksomheders målgrupper er i forhold til de respektive visioner og missioner. Jamen, måske er det i virkeligheden fordi, det ikke er meningen, man skal læse og forholde sig til virksomheders visioner og missioner?... Det kan man i hvert fald godt foranlediges til at tro. Vi kunne jo også se på virksomheders hjemmesider – det første møde med målgruppen via nettet præges i mine øjne af uhyggeligt sammenlignelige floskler – der er ikke grænser for alt det gode, virksomheder står for, kan samt vil gøre godt i fremtiden for dig som forbruger. Hvor bliver unika og originalitet af?!

Jeg kan ikke lade være med at frygte den standardisering, vores samfund lider under, i højere grad vil præge fremtidens kommunikationsverden og kvæle de virkelig gode idéer – men samtidig er det måske i virkeligheden en nødvendig udvikling. For når alle visioner, missioner og hjemmesider (og for den sags skyld også caféer) for alvor ligner hinanden, er min formodning, at et behov for det anderledes vil opstå. Og det er dét, vi som kommunikatører skal spotte og forfølge. Måske er det i virkeligheden netop denne omklamrende standardisering, der giver os de bedste muligheder for at udfolde vores kommunikations-idéer succesfyldt?!

Jeg venter spændt. Og bestiller endnu en caffe latte.

/Marianne, formand Ungkom Nordjylland

Kommentarer

  1. Katrine
    8. Apr 2008 16:51
    1

    Hej Marianne
    Kan sagtens nikke genkendende til dit syn på cafeer og for den sags skyld også restauranter, der alle ynder at "underholde" os med Norah Jones. At vi så samtidig skal spises af med de samme kedelige sandwich alle steder gør bestemt ikke situationen bedre - så håber ligesom dig på en revolution indenfor café og restaurations-verdenen.

  2. Marianne, formand Ungkom Nordjylland
    8. Apr 2008 22:33
    2

    - og hvis nu revolutionen står lige for døren; så glem ikke at tilføje virksomhedskommunikation til café-listen!

  3. Lise Borgstrøm
    9. Apr 2008 09:12
    3

    Kunne godt tænke mig at læse nogle eksempler på anderledes og mere kantede visioner. Eksempler anyone?

    Lise

Arkiv

Tags

Arkiv

Relaterede