Smartlog v3 » Store og små kommunikationsindfald fra UNGE KOMMUNIKATØRER » Kan man fremtvinge det kreative?
Opret egen blog | Næste blog »

Store og små kommunikationsindfald fra UNGE KOMMUNIKATØRER

En del af Dansk Kommunikationsforening ............................... Her blogger UngKom. Giv din mening med på vejen.

Kan man fremtvinge det kreative?

29. May 2008 10:52, ungkom


Jeg sidder med en opgave der omhandler ideer, også slog det mig. Kan man kvæle sin kreativitet, eller handler det om at give sig selv et los bag i?

I min opgaveskrivning, kan jeg bilde mig selv ind, at jeg ikke er i stand til skrive mere for i dag, og bliver herefter trukket ind i overspringshandlingernes-univers. Dette er selvfølgelig blot fordi jeg er nogle forpligtelser overfor nogen andre end mig selv i denne periode. Jeg skal ikke vise et produkt frem i morgen, så i dag kan jeg godt slappe af. Men hvad når jeg er færdig uddannet? Lige nu tiltaler den kreative del af reklamebranchen mig. Jeg tror det er der jeg skal hen, og efter et besøg hos Weltklasse, er jeg endnu mere sikker. Men i den verden er der virkelig deadlines der skal nås, og som derfor kræver at din kreativitet kommer frem.

Men som de Christian fra Kreativitetslaboratoriet siger, så arbejder man bedst under meget faste rammer. Ingen tlf., ingen ure, ingen pludselige pauser osv. Men hvis Christian kom og styrede min opgaveskrivning, ville jeg så blive færdig med min 10 dagsopgave på tre dage? Ville han få mig til at arbejde intensivt i otte timer i træk uden alle de små afbræk? Jeg bliver selv udbrændt efter 5 timer foran en skærm, så kan han fremtvinge min kreativitet til det bedre, eller vil jeg bliver kvalt i arbejde? Jeg er selv i tvivl, og må nok hellere komme tilbage til min opgave.

Anna Katrine, Aalborg

Kommentarer

  1. Mikael Espensen
    9. Jun 2008 08:47
    1

    Fedt at weltklasse kan motivere dig til at arbejde med reklame. Det ER en kunstart at arbejde kreativt under pres. Og det er noget, man skal lære sig. Men når man først sidder derude i virkeligheden med en kunde i den anden ende - så kommer det altså helt naturligt. Pludselig er det nemlig slet ikke en mulighed, at du ikke har en idé klar til aftalt tid. Jeg tror, man bliver bedre og bedre til at identificere ideerne hurtigt - man kan komme langt på 5 minutter, hvis man ved, at det er den tid man har til rådighed.

    Hos weltklasse har vi et begreb, der hedder, at man lukker sig inde i en boble. Det betyder bare, at man lige tager 5-10 minutter, hvor man "ikke er mentalt til rådighed". Og når man kommer ud af boblen - så har man altså en idé med sig.

    Og så tror jeg på, at man skal finde sin "muse" - sin inspiration. Det lyder måske sådan lidt hovskisnovski. Men du skal sq finde ud af, hvad der er brændstof til dine ideer. Jeg bruger meget at se på billeder - og på fakta om verden. Wikipedia er én af mine vigtigste inspirationskilder. Fordi der ikke er noget der overgår virkeligheden når det kommer til kreativitet.

Arkiv

Tags

Arkiv

Relaterede