Smartlog v3 » Store og små kommunikationsindfald fra UNGE KOMMUNIKATØRER » Gamle børnesange med nye budskaber
Opret egen blog | Næste blog »

Store og små kommunikationsindfald fra UNGE KOMMUNIKATØRER

En del af Dansk Kommunikationsforening ............................... Her blogger UngKom. Giv din mening med på vejen.

Gamle børnesange med nye budskaber

14. Sep 2008 23:10, ungkom

Den anden dag hørte jeg en velkendt sang i et tv-spot. Det er der i sig selv hverken noget nyt eller særlig interessant i, men denne sang var anderledes, og den fangede mine ører.

Det var den gamle børnesang ”Langt ude i skoven” som Elsparefonden har peppet op med ny lyd og budskaber om at tænke længere, fordi meget af den strøm vi bruger er spild, fordi vi ikke tænker os om og bruger strømbesparende produkter med elsparemærket. Musikken er produceret af Remeé og Thomas Troelsen som også optræder på kampagnes hjemmeside. 

Elsparefonden er ikke de første der har fundet på at bruge velkendte børnesange i deres kampagner for at gå nye veje i deres kommunikation. I juni lancerede Red Barnet ”ShitLife 4 Kids” kampagnen med taglinen ”Hvor langt vil du gå for at redde et barn?”. Første gang man så reklamen troede man det var for en ny cd med gamle børnesange og nye beats, men man fandt hurtigt ud af, at det var mere end det, og at der faktisk var et seriøst budskab bag. 

Ifølge Red Barnets kommunikationschef Mogens Damgaard var målet med satiren at ”vise udsatte børns virkelighed på en måde, som forhåbentlig vil få folk til at stoppe op, tænke over budskabet og melde sig ind i Red Barnet. For desværre er det jo sådan, at mange mennesker har svært ved at forholde sig til virkeligheden i realistiske billeder – dels fordi den simpelthen er for barsk og dels fordi, det er noget, vi ser i medierne hver dag”, se www.redbarnet.dk.

Reaktionerne var mange, da kampagnen blev lanceret - nogle var forargede, nogle var provokerede og andre synes det var helt fantastisk. Genkendelsen af de gamle børnesange samtidig med, at de bliver præsenteret på en skæv måde har gjort, at jeg i hvert fald har lagt mærke til dem. Men hvordan er effekten? Giver sangene mere opmærksomhed på organisationen end på budskabet?

Det vil være interessant at vide, om denne måde at kommunikere budskaberne på får folk til at handle og hhv. købe produkter med elsparemærket eller melde sig ind i Red Barnet.

Hvordan virker kampagnerne på jer?

Tina Haubjerg, UngKom København

Arkiv

Tags

Arkiv

Relaterede