Smartlog v3 » Store og små kommunikationsindfald fra UNGE KOMMUNIKATØRER » Fra reklamer til organisationsudvikling
Opret egen blog | Næste blog »

Store og små kommunikationsindfald fra UNGE KOMMUNIKATØRER

En del af Dansk Kommunikationsforening ............................... Her blogger UngKom. Giv din mening med på vejen.

Fra reklamer til organisationsudvikling

7. Sep 2008 20:58, ungkom

I disse uger begynder tusindvis af nye studerende på de forskellige kommunikationsuddannelser. Der er mange nye indtryk og ikke mindst mange forventninger til det studie de skal starte på.  Rammen er sat for de næste fem år -  sådan cirka. Og hvilke søde tider de går i møde i diverse studenterbarer. Det kan få en ex-studerende  til at blive helt nostalgisk.

Med ni måneder ude i den virkelige verden full time giver studiestarten mig anledning til at tænke over, hvor meget man kan flytte sig igennem et studie i forhold til, hvad man troede, man ville komme til at arbejde med, når man var færdig til det, man faktisk er kommet til at arbejde med. Dette indlægs hensigt er dog ikke at underholde læserne med hele min personlige udviklingshistorie, men blot at ridse de store linjer op for at give et eksempel.

Efter at være begyndt på BA Engelsk og Kommunikation på Handelshøjskolen i Århus med engelsk som det primære udgangspunkt for valget, fordi jeg gerne ville fortsætte den sproglige vej fra gymnasiet, fandt jeg hurtigt ud af, at det var kommunikationsdelen som trak. Både i de sidste klasser i folkeskolen og i gymnasiet havde jeg også haft en fornemmelse af, at jeg nok gerne ville noget med reklamer og markedsføring….

Efter tre marketingfag i forbindelse med et udvekslingsophold i England var vejen klar, mente jeg. Dog besluttede jeg mig for at tage overbygningen cand.merc (kom) i København, da der på det tidspunkt var meget diskussion om, at kommunikatører manglede forretnings- og økonomisk forståelse.   

I løbet af overbygningen rettede mit fokus sig fra at være primært eksternt til at være mere internt. Jeg fandt ud af, at det faktisk i højere grad var ledelse og de interne organisatoriske udfordringer, jeg synes var spændende at arbejde med.

I dag sidder jeg som konsulent hos et managementkonsulentfirma, hvor jeg arbejder på projekter, hvor jeg konstant trækker på min viden fra studiet indenfor kommunikation, organisation, strategi og ledelse. Det lyder måske banalt, for man skulle vel helst kunne bruge, det man har lært på studiet. Men ikke desto mindre er det en rigtig rar fornemmelse, for jeg tror bestemt ikke, jeg er den eneste som undervejs i studiet har tænkt om et fag eller en bog ” Hvad i alverden skal jeg bruge det her til?”.

Pointen med eksemplet er, at man udvikler sig gennem studiet. Man prøver ting af gennem studieopgaver eller studiejobs og finder ud af, hvad man synes er fedt at arbejde med. Fagene på studiet og ens egne erfaringer gør, at man kommer godt rundt om kommunikationsfaget, så man er i stand til at arbejde interne og eksterne udfordringer og problemstillinger i organisationer ud fra et holistisk perspektiv. Og teorien bliver faktisk omsat i praksis, når man kommer ud i virkeligheden. Der ligger meget mere på rygraden end man tror.  

Så til alle jer nye studerende - velkommen til faget og til branchen. Prøv så meget fagligt af som muligt gennem jeres studietid.

Tina Haubjerg, UngKom København

Arkiv

Tags

Arkiv

Relaterede